Ako vybrať skialpové viazanie? Rady a tipy
Ondřej a Jiří Švihálkovi
5 minut čtení
Skialp je pravdepodobne najslobodnejším a najelegantnejším druhom pohybu v zimných horách. Vybavenie na skialpy nám vie dať neuveriteľnú flexibilitu a rýchlosť v zasneženom horskom teréne, kde by sme boli inak veľmi citeľne limitovaní - boli by sme extrémne pomalí, alebo by sme neprešli vôbec.
AKO VYBRAŤ VIAZANIE NA SKIALPY?
Aby výbava fungovala tak, ako má a poskytla nám maximum benefitov, treba ju dobre zvoliť. Je potrebné správne nakombinovať lyže, skialpové viazanie, lyžiarky a stúpacie pásy podľa toho, na čo nám majú predovšetkým slúžiť a čo od nich očakávame. Sortiment je v dnešnej dobe veľmi široký a modelov je celý rad, preto si treba najskôr zodpovedať otázku, k čomu predovšetkým nám má daný skialpový set slúžiť:
- Som skôr romantik a pohodár, ktorý bude na skialpoch chodiť na pohodové túry do zapadnutých dolín?
- Alebo som vytrvalec zameraný na výkon, ktorý bude po kopcoch behať, počítať výškové metre a zaznamenávať tepovú frekvenciu?
- Som dušou freerider, ktorý si vyšliape nad parádnu zjazdovú líniu a chce si zjazd maximálne užiť?
- Alebo som horolezec, ktorý bude chcieť so skialpmi liezť na vysoké vrcholy, občas aj lezeckým terénom, či chodiť dlhé alpské prechody z jednej horskej chaty na druhú?

BUDE SA TIEŽ HODIŤ:
AKO VYBRAŤ SKIALPOVÝ BATOH?
AKO SA OBLIECŤ NA SKIALPY
AKO VYBRAŤ SKIALPINISTICKÉ LYŽE
AKO VYBRAŤ SKIALPOVÉ TOPÁNKY
AKO SA VYBAVIŤ NA SKIALPY
Tak toto sú základné otázky, ktoré by si mal každý položiť, skôr ako začne zostavovať svoje skialpové vybavenie. Pamätajte, že skialpová výbava je vždy iba nejaký kompromis rôznych výhod a nevýhod. Tak ako neexistuje univerzálny bicykel, ktorý by bol ideálny na ceste aj v teréne, neexistuje ani univerzálny skialpový set, ktorý bude dobrý úplne na všetko. Koniec všeobecných úvah a poďme sa teraz pozrieť osobitne na skialpinistické viazania.
RÁMOVÉ VS. PINOVÉ ViaZaNia
Kedysi dominovali viazania rámové, teraz sa už od nich skoro upustilo a trhu vládnu viazania pinové. Tým, že sa ich podarilo v priebehu rokov technicky zdokonaliť, sú už použiteľné pre akúkoľvek disciplínu vrátane výkonnostného freeridu. A ich nízku hmotnosť nemožno žiadnym iným viazaním prekonať.

RENTALOVÁ DOŠTIČKA VS. BEZ DOŠTIČKY
„Gramári“, teda ľudia hľadajúci to najľahšie možné vybavenie, iste nezaváhajú ani chvíľočku a budú chcieť vŕtať viazanie priamo do lyže a vyhnúť sa tým použitiu doštičky, ktorá umožní viazanie trošku posúvať a nastavovať jeho rozstup pre rôznu veľkosť lyžiarok. Aj ja som napríklad na expedíciách preferoval navŕtanie viazania priamo do lyže, bez doštičky, a je to rozhodne lákavé riešenie – mať viazanie ľahké tak, že už to viac ani nejde. Prečo mať na nohe niečo navyše?
Je dobré si ale uvedomiť, že pokiaľ sa rozhodnete vymeniť lyžiarky za nejaké nové, budete čeliť menšiemu problému – hoci si pravdepodobne kúpite rovnako veľkú topánku (napr. 41,5 EU), každý model a každá značka bude mať o pár milimetrov inú veľkosť skeletu a zrazu vám lyžiarky do viazania nebudú pasovať. Takže je aj mnoho ľudí, ktorí si radšej nechajú dať pod skialpové viazanie doštičky a získajú tým ľahko nastaviteľnú veľkosť rozstupu za cenu niekoľkých málo gramov navyše.

LEASH VS. BRZDIČKY NA VIAZANIE
Ako obvykle, obe riešenia majú svoje výhody aj nevýhody. Česky hovorovo "sichrák", anglicky leash je vlastne také lanko, ktorým je lyža priviazaná k lyžiarovi, aby ju nemohol stratiť v prípade pádu, keď bezpečnostné viazanie vypne a lyža by mohla ujsť svahom dole. Možno vás hneď napadne, že na toto sa predsa na lyžiach používajú klasické brzdičky. Lenže na skialpoch je viac situácií, kedy klasická brzdička nie je najlepším riešením. Nejde totiž iba o klasický pád pri lyžovaní. Na skialpoch môžete spadnúť tiež do ľadovcovej trhliny, kedy leash lyžu chytí, ale brzdička nie.
Rovnako tak vo veľmi hlbokom prašane je oveľa lepšie mať lyžu na sichráku ako s brzdičkou, pretože ju v tom množstve bielej nádhery hneď tak nestratíte. Aj na zľadovatenom, tvrdom povrchu, tak typickom pre skialpový terén v zime aj na jar, poslúži oveľa lepšie sichrák ako brzdička, ktorá to na tvrdom povrchu jednoducho neubrzdí. A práve tak v situácii, keď chceme lyžu nasadiť v nejakom strmom, exponovanom mieste, rozhodne víťazí sichrák.

Lenže každá minca má dve strany: Pokiaľ máte leash, môže vás lyža pri nejakom nepríjemnom páde pekne obúchať, zatiaľ čo s brzdičkami sú pády úplne bezpečné. A tiež lavínové poučky hovoria, že v prípade pádu s lavínou je omnoho lepšie, ak sa lyža nadobro oddelí od lyžiara, pretože inak funguje ako kotva a drží vás hlboko v prúde snehu. Na to však výrobcovia odpovedali tým, že každý originálny leash má určitú maximálnu hranicu, pri prekročení ktorej sa jednoducho pretrhne. A teraz babo raď! Ja to mám napríklad tak, že na skialp leash, ale na freeridové viazanie brzdičky, aby ma lyže pri páde vo väčšej rýchlosti nedomlátili.
KOĽKO POLÔH stúpacích podpätkov?
Napriek tomu, že pretekárske viazanie na skialpy nemá stúpací podpätok žiadny, resp. jeden pevný, nenastaviteľný (pretože kto by si ho vôbec v tej rýchlosti nejako nastavoval!), väčšina skitouringových viazaní podpätkom disponuje a jeho prítomnosť je pre komfortný pohyb smerom nahor celkom dosť dôležitá. Treba si totiž uvedomiť, že pretekári majú ultraľahké lyžiarky s maximálnou možnou flexiou v členku a nastaviteľný podpätok tak prakticky nepotrebujú. Lenže väčšina normálnych skialpinistov bude mať klasickú, univerzálnu skitouringovú obuv, ktorá je robustnejšia a menej ohybná, aby zaistila aj nejaký zjazdový výkon a komfort. A takáto obuv podpätok jednoducho potrebuje! Preto ho väčšina viazania na skitouring má a už je skôr len otázkou, koľko má mať polôh.

Spravidla je k dispozícii poloha „flat“, teda chôdza bez podpätku, a potom prvá, nižší podpätok a druhá, vyšší podpätok. Niektoré viazania majú iba flat + jeden podpätok. Váš výber by sa mal riadiť predovšetkým podľa toho, či mienite používať skôr tuhšie lyžiarky s malou flexiou alebo naopak ľahšie lyžiarky s vysokou flexiou.
Pozor, niektoré lyžiarske viazania nemajú polohu „flat“ a akonáhle sú v šliapacom móde, automaticky už došľapujete na prvý stúpací podpätok. A to nemusí byť pre určité typy terénu práve výhra. Tak napríklad ťahané alpské údolia alebo rozľahlé ľadovce si možnosť šliapať bez podpätku rozhodne žiadajú, skialpový terén jednoducho nemusí vždy viesť len hore či dole…
Je tiež veľmi dôležité, aby sa dali podpätky dobre ovládať pomocou tanierika na lyžiarskej palici a mohli ste si tak viazanie nastavovať komfortne a pokojne aj s vyššou frekvenciou.
skialpové mačky/HARŠAJZNe A ICH VYUŽITie

Každý, kto chce myslieť trochu dopredu a má na skialpoch väčšie ambície, by si mal rovno zaobstarať viazanie disponujúce slotom na pripnutie haršajzní (stúpacích želiez na lyže). Táto pomôcka môže byť úplne zbytočná v zimných mesiacoch na čerstvom, hlbokom snehu (obzvlášť v rámci pohybu po slovenských horách), avšak úplne nevyhnutná pre jarný skialp na väčších vrcholoch v Alpách.
Predstavte si slnečné aprílové ráno a štart priamo z horskej chaty niekde v srdci vysokých Álp. Lákavá predstava? Iste, ale bez haršajzní si na zamrznutom jarnom firne ani neškrtnete. Pásy to neustoja a pohyb na skialpoch razom nie je len veľmi obtiažny, ale môže byť aj nebezpečný, pretože v prípade pošmyknutia môžete po takom zmrznutom svahu ísť veľmi ďaleko a hlboko. Hoci Slováci a Česi to tak úplne neberú, haršajzne by mali patriť do základnej výbavy každého skialpinistu, ktorý sa vydá vyššie ako je vrchol Lomnického Štítu či Sněžky.
AKÝ JE POTREBNÝ ROZSAH VYPÍNACÍCH SÍL?
Tu záleží jednoducho na vašej veľkosti, a predovšetkým váhe. Najmä pokiaľ patríte medzi ťažších skialpinistov, mali by ste si tzv. rozsah DIN poriadne postrážiť. Treba brať ohľad aj na to, že veľká väčšina viazaní na lyže ponúka nastaviteľnú vypínaciu silu iba na pätnej časti viazania, zatiaľ čo špička má jednoducho jednu pružinu s určitým predpätím (obvykle 6-7 DIN) a to je všetko. Ak vezmeme do úvahy premisu, že 1 DIN = cca 10 kg lyžiarovej váhy, môžu mnohí ľudia pocítiť potrebu zakúpiť viazanie, ktoré má nastaviteľnú aj špičku a ponúka vyššie vypínacie sily. To je samozrejme možné, ale také viazanie bude opäť o niečo robustnejšie a ťažšie.

Je tiež dobré vedieť, že mnohé modely skialpových viazaní sa vyrábajú v niekoľkých čiastkových prevedeniach podľa rozsahu vypínacej sily, ktorú ponúkajú. Napr. môže byť model Women DIN 4-8, a to isté viazanie bude vyrábané aj v prevedení Men DIN 6-12.
NASTAVITEĽNÁ ŠPIČKA A ĎALŠIE BEZPEČNOSTNÉ PATENTY – ÁNO, ČI NIE?
Hneď na úvod treba povedať, že každá bezpečnostná novinka a vychytávka skoro vždy váži zase niečo navyše. Mnoho skialpinistov preto razí heslo, že v jednoduchosti je sila, a siahnu po ľahkom viazaní, ktoré disponuje iba základnými bezpečnostnými prvkami (tj. pätka s nastaviteľnou vypínacou silou, ktorá vypína v dvoch osiach, a nenastaviteľná špička). Treba podotknúť, že jednoduchšie viazania sú tiež spoľahlivejšie a menej sa kazia. Táto spoľahlivosť je potom veľmi dôležitá pri viacdenných horských priechodoch či na expedíciách a akciách v odľahlých končinách.

Existujú ale aj oveľa bezpečnejšie (a ťažšie) typy viazaní a je len na vás, čo je pre vás dôležitejším aspektom. Či je to váha, či spoľahlivosť, či bezpečnosť pri pádoch. Dnes si môžete kúpiť aj viazanie s otočnou špičkou, ktorého špička sa vypína naozaj citlivo a spoľahlivo, viazanie s nastaviteľnou vypínacou silou špičky alebo napríklad aj viazanie, ktoré sa po doštičke pohybuje a eliminuje tak situácie, kedy viazanie nevypne kvôli extrémnemu prehnutiu lyže.

Tieto riešenia sú väčšinou veľmi vhodné pre freeride, ale menej vhodné pre klasický skitouring a takmer úplne nevhodné pre skimountaineering, kde nám ide hlavne o nízku váhu a bezporuchovosť systému.
Veľa šťastných kilometrov hore i dole praje Jiří Švihálek, horský vodca UIAGM
www.svihalekguiding.cz/