Arc’teryx: trvanlivá kvalita šetrná k prírode
Libor Dušek / Arc’teryx
4 minuty čtení
Názov a logo kanadskej spoločnosti Arc'teryx odkazuje na Archaeopteryxa, ktorý patrí medzi najstaršie známe pravtáky, respektíve teropodné dinosaury, ktoré žili zhruba pred 150 miliónmi rokov. Nad jeho slávnymi nálezmi z Bavorska už mnohokrát zaplesalo srdce nejedného vedca. Nemusíte však byť evoluční biológovia či archeológovia a viete, že vtákom sa vyvinuli krídla preto, aby sa prispôsobili nebezpečnému prostrediu, ktoré ich obklopovalo. A rovnakým spôsobom výrobcovia outdoorovej výbavy a výstroja Arc'teryx využívajú evolučný proces dizajnu na vytvorenie outdoorových odevov a ďalších vymožeností, ktoré pomáhajú zákazníkom prekonať nástrahy často nebezpečného prostredia či nepriaznivého počasia.
Chceme, aby naši zákazníci mysleli na výzvy a ciele, ktoré ich čakajú, nie na to, že im je zima, sú mokrí alebo sa necítia dobre.
Čo odlišuje produkty Arc'teryx od ostatných špičkových outdoorových kúskov ďalších prémiových značiek? Spoločnosť založená v roku 1989, resp. 1991 kanadskými vizionármi Daveom Lanom a Jeremym Guardom, tvrdo pracovala na tom, aby prispôsobila a zdokonalila niektoré zo svojich najobľúbenejších technických kúskov vlastného outdoorového sortimentu a poskytla zákazníkom možnosť personalizovať sa s jedinečným logom, okamžite rozpoznateľným Archaeopteryx lithographica. Aby sme to zhrnuli: bez originality nie je vývoj a naopak - vývoj plodí originalitu. A na to je nevyhnutnou podmienkou ohľaduplný prístup k prírodnému prostrediu, zvieratám aj človeku.
TRVALÁ UDRŽATEĽNOSŤ PODĽA ARC’TERYX
Rovnako ako mnoho ďalších výrobcov outdoorového oblečenia a vybavenia je ochrana životného prostredia dôležitou súčasťou firemnej stratégie spoločnosti Arc’teryx. Téma ochrany a udržateľnosti životného prostredia, teda šetrnému prístupu k prírode, je stále aktuálnejšia. My všetci sme tým ovplyvnení a veci môžeme meniť len spoločne.
Ako výrobca odevov a outdoorového vybavenia je Arc'teryx zakladajúcim signatárom Charty módy OSN, členom Climate Action Corps, spoluzakladateľom Catalyst Business Coalition a jednou z prvých 400 spoločností, ktoré si stanovili overený vedecky podložený cieľ vytvoriť nízkouhlíkové riešenie. Aby sa spoločnosť Arc’teryx mohla aktívne podieľať na ochrane životného prostredia, stala sa partnerom Bluesign, tz. že sa verejne zaviazala k používaniu bezpečných, ekologicky šetrných materiálov v každom kroku dodávateľského reťazca. Systém Bluesign umožňuje spoločnosti Arc’teryx vyberať suroviny šetrné k prírode a venovať pozornosť trvalo udržateľnému prístupu v každej fáze výrobného procesu, namiesto obyčajnej kontroly konečného produktu.
ODEV MUSÍ NIEČO VYDRŽAŤ
Dôležitú úlohu zohráva životnosť odevov. Arc’teryx si kladie za cieľ vyrábať outdoorovú výstroj, ktorá vydrží aj tie najdivokejšie podmienky a po mnohých rokoch používania bude stále funkčná. Výroba trvanlivých výrobkov s dlhou životnosťou je stále tým najúčinnejším spôsobom, ako minimalizovať negatívny dopad na životné prostredie. Nadčasový dizajn, špičková kvalita a vynikajúca trvanlivosť sú od samého začiatku hlavnými princípmi Arc'teryxu.
V domovskom Vancouveri funguje aj opravovňa Arc'teryx, ktorá v roku 2017 „oživila“ 13 110 výrobkov, ktoré boli vrátené majiteľom na ďalšie používanie. Predmety, pri ktorých oprava nespĺňala štandardy kvality, ale boli stále v použiteľnom stave, sú darované organizáciám, ktoré podporujú napríklad outdoorové iniciatívy pre mladých ľudí.
OCHRANA ZVIERAT
Pri zaobstarávaní, resp. využívaní materiálov živočíšneho pôvodu, dodržiava Arc’teryx nezávislé, medzinárodne uznávané normy a vyžaduje vyhlásenie dodávateľa, že bolo zaistené dodržiavanie kvalitných životných podmienok zvierat. Tiež dbajú na to, aby bol vždy overiteľný pôvod materiálov pochádzajúcich zo zvierat.
Perie
Perie sa používa v Arc'teryx ako izolačný materiál. All down je certifikovaný podľa Responsible Down Standards (RDS). Táto medzinárodná norma zaisťuje, že opatrenia týkajúce sa dobrých životných podmienok zvierat sú dodržiavané v celom dodávateľskom reťazci.
Vlna
Vlna v produktoch Arc’teryx pochádza z ABMT v Austrálii a Designer Textiles na Novom Zélande. Pre zaistenie dobrých životných podmienok zvierat pracujú dodávatelia podľa normy ZQ Merino alebo Národného programu Integrity deklarácie vĺn.
Koža
Spracovaná useň sa používa iba zo zvieracích koží, ktoré sú odpadovým produktom mäsového priemyslu. Koža pochádza z garbiarní vyhovujúcich Koženej pracovnej skupine, v ktorej sú vykonávané ekologické opatrenia.
Mikroplasty
Jedným z najväčších problémov je znečistenie životného prostredia spôsobené mikroplastmi. Mikroplasty vznikajú rozkladom plastových častíc, ako sú pneumatiky automobilov, plastové obaly a dokonca aj oblečenie. Príčinou vzniku mikroplastov sú aj odreniny syntetických odevov pri používaní a praní. Z tohto dôvodu sa Arc'teryx zúčastňuje spoločného výskumného projektu.
Arc’teryx používa nekontaminované materiály a naďalej navrhuje svoje produkty tak, aby boli odolné a vydržali čo najdlhšie.
REÁLNE CIELE
Zmena klímy je naliehavým problémom s okamžitým dopadom na ekosystémy a spoločenstvá na celom svete. Aby bolo zabránené katastrofickej a nevratnej zmene klímy, veda tvrdí, že našou najväčšou nádejou je znížiť emisie skleníkových plynov (GHG) o 45% do roku 2030 (východisková hodnota GHG z roku 2010) a dosiahnuť čisté nulové emisie do roku 2050 a obmedziť otepľovanie na +1,5°C. Nastal čas pustiť sa do procesu zmeny a transformácie, pretože naše súčasné operácie nie sú udržateľné a orientované na budúcnosť.
Aby budúce generácie mohli prežívať zázrak prírody, stanovuje Arc'teryx pre budúcnosť ciele, ktoré to umožnia.
- Do roku 2025 bude 80% produktov Arc’teryx certifikovaných ako Fair Trade.
- Znížiť emisie skleníkových plynov v hlavných dopadových oblastiach o 65 % do roku 2030.
- Znížiť emisie skleníkových plynov Scope 3 o 65 % na jednotku pridanej hodnoty do roku 2030.
OBNOVITEĽNÉ ENERGIE
Spoločnosť Arc’teryx sa zaviazala, že do konca roku 2020 bude 100% obnoviteľnú energiu využívať pre vlastnú prevádzku a stane sa miestnym partnerom v dodávateľskom reťazci pre projekty v oblasti obnoviteľnej energie. V neposlednom rade sa hlási k zlepšeniu energetickej účinnosti vo vlastných prevádzkach a v celom dodávateľskom reťazci.
To sú veľké výzvy, čo poviete? Ale spoločne to zvládneme!