Lavíny a terén
Janek Bednařík
5 minut čtení
Pri ceste za snehom by sme mali vždy mať na pamäti, že lavínová prevencia nekončí nákupom vybavenia a preštudovaním predpovede. Horský terén je nesmierne rôznorodý, a tak si musíme dávať pozor na to, aby sme sa nedostali do miest, kde sa riziko neúmerne zvyšuje. S vytýčením bezpečnej línie vám pomôže nasledujúci text.
ROZPOZNANIE LAVíNOVÉHO TERÉNU
Les rastie len do určitej nadmorskej výšky, ktorá tvorí tzv. hranicu lesa. Pokiaľ sa v pásme lesa vyskytujú plochy, kde stromy chýbajú, sú to buď zjazdovky, čistiny, alebo lavínové dráhy. Každopádne majte pri svojich zimných výpadoch so sebou lavínovú výbavu.
zjazdovky
Upravená zjazdovka nie je lavínový terén. Zjazdovky sú projektované mimo lavínové dráhy a sneh je každý deň upravený. Majú tvar úzkych, dlhých priesekov so zákrutami a nachádza sa v blízkosti lyžiarskych vlekov.
ČISTINY
Vznikli rukou drevorubača. Majú pravidelné geometrické tvary, najčastejšie obdĺžnik alebo štvorec. Nejde o lavínové dráhy, riziko sa však nedá vylúčiť.
Prirodzené lavínové dráhy
Majú charakter dlhých pásov. Väčšinou kopírujú strmé žľaby a kuloáre alebo korytá potokov, niekedy aj ploché pláne a horské úbočia. Nemajú prísne geometrický (štvorcový ani obdĺžnikový) tvar. V hornej a spodnej časti môžu byť vejárovite rozšírené. Stromy v dôsledku pádu veľkých lavín chýbajú. Niektorými dráhami prechádzajú lavíny každý rok, inými nepravidelne raz za niekoľko rokov.
V lavínových dráhach sú niekedy vidieť zbytky polámaných stromov a konárov. Tam, kde padajú lavíny každý rok, rastie miesto stromov krovie, ktoré je ohybné a lavíny ho preto nepoškodia. Krovie je naklonené v smere pádu lavín, z kopca dole. Lavínové dráhy sú akýmsi výkričníkom v teréne. Pokiaľ to je možné, je lepšie sa týmto miestam vyhnúť.
Pokiaľ musíte lavínovou dráhou prejsť, je lepšie urobiť rozostupy. Zjazdy lavínovou dráhou je nutné jazdiť po jednom so zastávkami na chránených, bezpečných miestach. Priamo v lavínových dráhach nezastavujte ani neodpočívajte! Aj keď to bude jediné miesto, kde sa dá pohodlne postaviť stan, nerobte to!
Sklon svahu
Sklon terénu patrí medzi prvky, podľa ktorých je nutné vyberať cestu.
Sklon svahu nad 45 % – ide o veľmi strmé svahy, kde si to dokážu užiť a uspieť len špičkoví lyžiari, ktorí vedia v plnej rýchlosti reagovať na javy, ako je napr. snow sluffing (rýchle stekanie hornej vrstvy snehu uvoľnenej pri jazde, prerastajúce v malé lavíny atď.). Ide o terén vyžadujúci profesionálny prístup, ktorý presahuje rámec tejto kapitoly. Celkovo väčšine lyžiarov sa odporúča sa extrémnym sklonom vyhnúť.
Sklon svahu 25–45 % – ide o sklon, ktorý je z pohľadu rizika doskových lavín najviac nebezpečný! Pri výstupe v sklonoch nad 30° je lepšie robiť rozostupy. Bezpochyby ide o najviac atraktívny terén pre všetkých dobrých lyžiarov. Za kritický považujeme sklon 38°!
Svahy so sklonom pod 25 % – sú miestom, kde sa doskové lavíny tvoria výnimočne a riziko je malé. Z pohľadu lyžiara ide o príjemný, nenáročný terén.
Na meranie sklonu používam elektronický sklonomer, ktorý mám pripevnený na paličke. Mám ho po ruke, kedykoľvek potrebujem, a nemusím dávať dole batoh. Sklon meriam dvomi spôsobmi.
Položením paličky na svah priamo na mieste.
Vezmem paličku do ruky a priložím ju „opticky na diaľku“ k ramenu kopca, na ktorý sa dívam a ku ktorému smerujem. Tento spôsob používam neustále počas túry a korigujem trasu podľa reálneho sklonu terénu. Je to praktické a jednoduché.
Meranie sklonu môže vyzerať vtipne a inžiniersky, ale pokiaľ toho o lavínach veľa neviete a nemáte nikoho skúseného po ruke, nezostane vám nič iné, než obchádzať určité sklony podľa stupňa lavínového nebezpečenstva (viď odporúčanie v tabuľke).
Stupeň lavínového nebezpečenstva | Nevstupujte do terénu so sklonom vyšším než |
1 | bez obmedzenia |
2 | 40° |
3 | 35° |
4 | 30° |
5 | Ak Vám je život milý, nikam nechoďte! |
TerénnA pasca
Terénna pasca je miesto, ktoré zvyšuje účinnosť lavíny. To je definícia, ktorou sa ďalej netrápte, a miesto toho si predstavte malý, sotva 10 m vysoký kopček a na ňom lyžiara. Lyžiar uvoľní lavínu, ktorá ho strhne krátkym splazom dole pod kopec. Skončí zasypaný len po kolená, pretože snehu na tak malom kopci nie je veľa a na rovine sa rozprestrie.
Horšie to bude, keď pod kopcom nebude rovina, ale dolinka. Sneh sa nahrnie do dolinky a pokiaľ v nej bude lyžiar, už sa nevyhrabe. V takom prípade budú dôsledky pre lyžiara rovnako fatálne, ako keď ho zasype veľká lavína.Podobne si predstavte taký kopček na streche paneláku. Lyžiar strhne malú lavínu, ktorá ho nemôže zasypať, ale v dôsledku strhnutia nasleduje pád z paneláku, ktorý sa prežiť nedá… Panelák funguje ako pasca.
Príklady terénnych pascí
Úzky kuloár je ako tobogán, ktorý neumožňuje únik z lavíny do strany. Aj keď strhnem len malú lavínu, musím počítať s tým, že sa z nej už nedostanem a pôjdem s ňou celým kuloárom až na koniec. Cestou mi hrozia nárazy do skalných stien a balvanov, pád zo skalných prahov alebo rýchly dojazd do kamenných morén a sutí na úpätí.Potoky bývajú lemované strmými brehmi. Pokiaľ sa na strmom brehu uvoľní malá lavína, splaz alebo prevej, hrozí mi vážne zasypanie. Niekedy stačí len niekoľko kubických metrov snehu a všetko je zle. Okrem zavalenia hrozí taktiež pád do potoka, ktorý znižuje šancu na prežitie. Je nutné dodať, že pri tak krátkom a náhlom pohybe snehovej hmoty vám nemusí pomôcť ani lavínový airbag (airbag pre svoju funkciu potrebuje, aby sa s vami sneh nejakú dobu pohyboval a presýpal). Je to výnimka pre inak veľmi účinnú lavínovú ochranu.
Terénne priehlbiny sú nebezpečné z rovnakého dôvodu ako brehy potokov a kuloárov. Malé rozmery dávajú falošný pocit, že nič nehrozí. Sú známe prípady (taktiež v ČR), kedy mal snehový splaz objem len niekoľko kubických metrov, a napriek tomu bola obeť zasypaná hlboko a dopadlo to zle.
Ploché miesta pod strmým terénom, dná údolí, cesty. Keď ma lavína strhne a ja s ňou vo veľkej rýchlosti narazím do cesty alebo plochého kamenistého dna údolia, bude to zlé.
Jazerá – nie je dôležité, či je vodná plocha zamrznutá, alebo nie. Pokiaľ budem v lavíne, ktorá narazí na tvrdý ľad alebo ho prelomí, šanca na prežitie bude malá.
Séraky sú nestabilné ľadové veže, ktoré sa môžu kedykoľvek zrútiť. Pokiaľ medzi nich vlietne lavína, vznikne zmes snehu a ľadu, ktorá drví všetko, čo jej stojí v ceste.
Trhliny v ľadovci – pokiaľ lavína strhne obeť do trhliny, nasleduje pád.
Kamenné morény a kamenné sute pôsobia ako strúhadlá. Prejazd v lavíne cez morénu je ďalšia situácia, ktorej je lepšie sa vyhnúť.
Skalné prahy, steny – či ma strhne veľká alebo malá lavína, je v tej chvíli jedno – dôsledkom je pád zo skaly. Voľte radšej líniu, ktorá má v spádnici neprerušený svah s dobrým dojazdom.
Stromy stojace v dráhe rútiacej sa lavíny predstavujú nebezpečné sito. Pokiaľ to ide, voľte trasu s dojazdom mimo prekážok.
Tvar terénu
Vedieť nájsť miesto, kde sa môže lavína pri zaťažení odtrhnúť, je dôležitá vec.
Konvexné (vypuklé) tvary – sú slabinou lavínových dosiek a miestom pravdepodobného odtrhnutia lavíny. Predstavte si snehovú dosku ako list papiera. Keď list papiera ohnete cez hranu stola a zatiahnete, papier sa pozdĺž hrany krásne odtrhne. Podobne sa chová snehová vrstva na všetkých terénnych hranách a vyvýšeninách. Preto sa týmto miestam v teréne zámerne vyhýbajte.
Výstup – pokiaľ vystupujete terénom hore, snažte sa mať obliny, hrebene a vrcholy pod sebou. Ak náhodou uvoľníte lavínu, tak pôjde dole, smerom od vás. Taktiež v tomto prípade je lepšie ísť v rozostupoch.
Zjazd – pri zjazde vypuklé tvary terénu oblúkom obchádzajte. Len výnimočne na vyvýšené miesto vyjdem, keď sa pokúšam lavínovú dosku úmyselne odrezať a nechať ju zísť dole. Odrezávanie lavín ešte popíšem neskôr. Je samozrejmé, že sa takýto terén prechádza v rozostupoch alebo po jednom.
Plytký sneh / skalnaté miesta, kamene – hovorí sa, že tam, kde zo snehu trčia skaly, je to bezpečné, pretože sneh sa „o skaly opiera“. Nie je to pravda! Predstavte si snehovú vrstvu ako toaletný papier. Skaly pôsobia v snehu ako hroty, ktoré robia v toaletnom papieri množstvo dierok vedľa seba. Keď zatiahnete, papier sa odtrhnete presne podľa dierovania. Podobne to funguje v snehovej doske, z ktorej vyčnievajú kamene a skaly. Pokiaľ dôjde k zaťaženiu, lavína sa odtrhne práve v týchto miestach.
Preveje – patria medzi vážne riziká. To, že sa na preveje nevstupuje, je známe. Podobne je dobré vyhnúť sa lyžovaniu priamo pod nimi. Jedným z dôvodov je fakt, že padajúci prevej alebo jeho časť vás môžu zasiahnuť. Okrem toho má padajúci prevej obrovskú hmotnosť a môže uvoľniť lavínu veľkých rozmerov!
Terén je len jedným z mnoho faktorov, ktoré sa podieľajú na vzniku lavín. K tým ďalším patria poveternostné vplyvy.
Mohlo by vás zaUjímaŤ
- Základné informácie o lavínach
- Lavíny a počasie
- Lavínové vybavenie alebo do voľného terénu bezpečne
- Ako sa vybaviť na skialpy
AVALANCHE INFO
Vyrážate v zime do hôr! Pohybujete sa v miestach, kde môžu padať lavíny? Stiahnite si e-book AVALANCHE INFO, ktorý pripravili odborníci na slovo vzatí, a to profesionálny záchranár Martin Honzík, horskí vodcovia UIAGM Janek Bednařík a Dušan Stuchlík a vodca Alpenvereinu Michal Bulička.
Publikácia vás jasne a stručne prevedie všetkými nástrahami pohybu v zimných horách. Rozdelená je na šesť kapitol, postupne sa teda pozriete na zúbok skialpovému, freeridovému a lavínovému vybaveniu, záchrane zasypaného, lavínam ako takým, postupu na lyžiach po ľadovci, prvej pomoci a plánovaniu túr. To všetko v prehľadnom a zrozumiteľnom prevedení.