Typ obuvi: Nástupovky - na čo sú a ako ich vybrať
Roman Pospíchal
7 minut čtení
Nástupovky alebo approach topánky, „eproučovky“ sú celkom špecifickou kategóriou obuvi. V základnom pohľade ide o topánku, ktorá má lezcovi pomáhať dostať sa pohodlne, a hlavne bezpečne pod skalnú stenu, ktorú dotyčný chce zdolávať. Topánky často čaká príkry terén po balvanoch, šotolinových cestách alebo suťoviskom. Dalo by sa povedať, že aj takýto prístup k ceste samotnej už môže byť skoro lezením.
OBSAH:
- Konštrukcia nástupoviek
- Podrážky
- Šnurovanie
- Technológia podošví
- Ako vybrať nástupovky
- Údržba nástupoviek
- Materiály
Keď si dovolíme trochu širší pohľad na túto kategóriu obuvi, vidíme už istý presah do hikingu alebo trekingu, poprípade do vysokohorskej turistiky. Výrobcovia často vytvárajú topánky, ktoré sú jednoúčelové, ale aj topánky, ktoré sú už univerzálnejšie. Zákazník si teda od jednej značky môže vybrať to či ono, presne podľa toho, čo pre neho bude najvhodnejšie. Typickým predstaviteľom takéhoto výrobcu je napríklad talianska La Sportiva.
Materiály a konŠtrukcIA nástupovIek
Každá nástupová topánka, aby slúžila, ako má, je vyrobená z rôznych komponentov, ktoré do seba perfektne zapadnú a dávajú ten správny výsledok. Zvršok býva najčastejšie kožený. Koža, prevažne semiš, dáva topánke punc robustnosti, avšak je menej priedušná. Sú k videniu aj látkové zvršky, a to ako z pevnej oderuvzdornej tkaniny, tak aj pleteniny, ktoré chodidlo pekne objímu. Pod zvrškom niekedy býva membrána, ktorá síce opäť znižuje priedušnosť, ale do niektorých topánok, najmä do tých s presahom do turistiky, sa to občas hodí.
Stielka, pri La Sportive typicky Ortholite, pridá topánke trochu toho pohodlia navyše. Mäkkosť došľapu má ale predovšetkým na svedomí medzipodrážku. Často sa používa EVA (etylénvinylacetátová) pena v rôznych hustotách a množstve. Do podrážky sa niekedy pridávajú rôzne výstuhy, čo topánke uberá na pružnosti, ale robí ju zase pevnejšou a schopnejšou ustáť menšie stupy alebo rozložiť tlak na nerovnostiach.
Podrážky nástupoviek
Ako každá topánka, aj tá nástupová má podrážku čiže podošvu. To je jasné, ale pri tejto kategórii topánok je obrovsky dôležitá jej priľnavosť. Všeobecne sa dá povedať, že musí byť veľmi priľnavá, aby držala aj na hladkých, prípadne mokrých kameňoch. Vzorka podošvy samozrejme tiež hrá svoju rolu, ale keby bola z tvrdej zmesi, iste by nefungovala tak dobre.
Klasika medzi klasikami: La Sportiva TX4 |
Aby noha aj topánka boli dobre chránené, je typickou súčasťou nástupoviek gumová obsádzka, ktorá väčšinou vedie okolo celej topánky alebo tvorí minimálne aspoň okop na špici (Hanwag Makra). Typické eproučovky majú na päte textilné očko, ktoré umožňujú zavesenie topánok napríklad na sedák aj uľahčuje obúvanie topánky. Pri modeli La Sportiva TX2 je dokonca pomocná gumička, ktorá umožňuje zopnutie celého páru k sebe.
ŠnUrovAnIE nástupovIek
Ďalšou zaujímavou súčasťou nástupovej topánky je šnurovanie. Nie ani tak šnúrky ako také, ale spôsob utiahnutia topánky. Pri niektorých modeloch býva až do špičky, aby si lezec mohol topánku podľa potreby utiahnuť v závislosti od stavby svojho chodidla a štýlu pohybu. Pri náročnej, trebárs aj lezeckej pasáži, je možné celú topánku pevne pouťahovať a naopak pri nejakej pohodičke pekne povoliť. Aká to podobnosť s lezečkami, však?
Občas je tiež k videniu dizajn, pri ktorom je šnúrka, ktorou človek uťahuje priehlavok, vyvedená až za pätu, práve kvôli celkovému stiahnutiu topánky. Typickým príkladom je Boulder X. Kde nevedie dozadu šnúrka, bývajú niekedy prevlečené šnúrky, cez ktoré je možné tiež celkovo stiahnuť topánku (napríklad model TX2 EVO).
TechnológiA podOšví nástupoviek
Snáď na každej podrážke obuvi tejto kategórie, nájdete v špici „climbing zone“ (lezeckú zónu). Často to tam býva aj napísané. Je to väčšinou hladká, spevnená časť, ktorá má pomôcť užívateľovi ustáť menšie stupy. Najčastejšie na podrážkach uvidíte logo firmy Vibram, ktorá dodáva hneď niekoľko rôznych zmesí:
Vibram Idrogrip – Vyvinutá na dosiahnutie maximálnej priľnavosti vo vlhku. Inšpirovaná lezeckými podošvami. Nájdete ju napríklad na modeloch La Sportiva Hyper GTX, Boulder X, TX2 EVO a samozrejme aj na TX Canyon.
Vibram Megagrip – Vysoko výkonná gumová zmes, ktorá ponúka bezkonkurenčnú priľnavosť na suchom aj mokrom povrchu. Je trvácnejšia ako Idrogrip. Na modeloch: La Sportiva TX4, TX4 Evo vrátane „MID“ verzií, novšia Mammut Alnasca (označená ako Vibram Flextron).
Vibram Mont – podešev dodávaná hlavně k alpinistickým botám. Má vysokou spolehlivost při nízkých teplotách. Její výhodou je vysoká trakce a životnost. Na botách Millet Friction nese označení Vibram Mulaz.
Michelin – občas k videniu u značky Mammut (na nástupovkách k videniu u starších verzií modelu Alnasca).
Pri La Sportive došlo k úprave niektorých modelov, dostali novú „EVO“ technológiu. Inovácia spočíva v tom, že teraz sa dajú topánky znova podraziť. Predtým zložitý proces, pri ktorom bola medzipodrážka občas zboku vidieť, občas nie, toto znemožňovala. Teraz je na topánkach s „EVO“ inováciou nad podošvou zreteľný farebný prúžok.
akO si správnE vybraŤ nástupovku?
Najprv si musíme ujasniť, či chceme „čistokrvnú“, prísnejšiu topánku, alebo topánku skôr turistickú a pohodlnú. Alebo napríklad topánku trochu tvrdšiu, aby nám neodišli chodidlá, až budeme celý deň tráviť niekde na kramliach na ferrate? Tento výber je samozrejme najlepšie doplniť aj samotným vyskúšaním rôznych typov. Topánky totiž mávajú rôznu šírku aj celkový strih.
Potrebujete topánku s membránou, alebo by ste radšej uvítali väčšiu priedušnosť? Dá sa predpokladať, že pokiaľ sa chystáte do steny, je zrejme sucho. Pokiaľ ale vaša prístupová cesta vedie mokrou trávou, blatom alebo cez potôčiky, možno bude membrána vhodnou súčasťou topánky. Zvlášť pokiaľ vyberiete onen univerzálnejší model nástupovky. Napríklad pri modeli TX4 od La Sportivy alebo Friction od Milletu existujú verzie s membránou aj bez.
Nástupovky sa vyrábajú s goretexom aj bez - pre horolezcov aj pre turistov (tu Millet Friction U - topánka vhodná aj na ferraty) |
A ako by taká topánka mala sedieť? Opäť ma napadá pripodobnenie k lezečkám. Pokiaľ budem nástupovku používať skôr technicky a fakt šplhať po skalách, mala by mi topánka sedieť trochu tesnejšie. Pokiaľ chcem v topánke skôr užívať dobrodenie hikingu, vyberám topánku rovnako ako tú turistickú. Výhodou je ono spomínané šnurovanie. Pokiaľ topánku od špičky stiahneme, dokážeme aj s inak pohodlnou topánkou ustáť nejaké tie menšie stupy. Zároveň je dobré myslieť na to, že s nástupovkou síce hocikedy dokážeme zdolávať strmé terény smerom nahor, ale potom zákonite prichádza zostup. A vedzte, že dlhý zostup s topánkou, pri ktorej vás tlačí palec, nie je nič príjemné.
Údržba nástupovIek
Údržba nástupoviek sa nijako nelíši od údržby iných topánok. Je dobré znečistenú topánku očistiť jemnou kefkou, poprípade použiť Footwear and Gear Cleaner. Potom môžeme nastriekať impregnáciou. Pokiaľ je topánka kožená, je dobré tú useň trochu udržiavať. To sa dá rôznymi voskami, ale ak je zvršok semišový, zmení vám to vzhľad topánky. Osobne by som na semiš zvolil Footwear Repel Plus, ktorý obsahuje aj kondicionér na vyživovanie kože. No a ak trpíte zvýšenou potivosťou nôh, je dobré použiť sušič topánok buď s aktívnym uhlím, alebo napríklad z cédrových pilín. Mimochodom skvele sa hodí aj do lezečiek.
Materiály a technolÓgie nástupovIek
Dovolte mi zde vypíchnout pár modelů, které už roky patří do našeho portfolia:
La Sportiva TX4 – jeden z bestsellerov značky. Širší strih topánky, príjemné vnútro a dostatočná úroveň tlmenia robia z topánky nielen super parťáka do skál, ale aj napríklad na denné výstupy. Ale je tu inovácia, nová verzia TX4 EVO je už málinko užšia, podošva je znateľne tuhšia. Už je to taká čistokrvnejšia nástupovka. Existuje aj v stredne vysokej verzii.
La Sportiva Boulder X – ďalší top produkt. Typické šnurovanie od špičky až za pätu. Relatívne široká topánka, ktorá sa ale do prstov zužuje rýchlejšie ako TX4, tzn. má užšiu špicu. Vysoko komfortné vnútro. Veľmi priľnavá podošva Idrogrip. Topánka má znateľne nadvihnutú špicu a slušné tlmenie. Relatívne tuhá. Dostupná taktiež stredne vysoká verzia s GTX membránou.
La Sportiva TX2 – teraz už vo verzii EVO. Pletený zvršok príjemne obopína chodidlo, v strihu je trochu užší. Je to asi naša najľahšia nástupovka, ktorú by som si na sedák pokojne zavesil. Podošva je veľmi priľnavá a tiež pružná, vhodná napríklad aj na pohyb v rajbase. Nízka úroveň tlmenia. Existuje aj kožený variant.
La Sportiva TX5 – niektorí tvrdia, že už to nie je nástupovka, a možno majú pravdu. Tvári sa skôr turisticky, vrátane vzorky, avšak zmes na podošve je stále Vibram Megagrip a topánka má zreteľnú „climbing zone.“ Veľmi pohodlná, stredne tuhá topánka vhodná aj na dlhšie výstupy.
Millet Friction – legendárna topánka francúzskej značky Millet. Podošva je veľmi tuhá, nepružná. Pre mňa ideálna topánka na vertikálny pohyb na ferrate. Vnútro pohodlné, ale málo zmäkčená podošva.
Hanwag Makra Pro Low GTX – veľmi pohodlná topánka s celkom tuhou podošvou. Na ferrate ale aj nejaký ten celodenný výstup po kameňoch.
La Sportiva TX Canyon – to teda nie je žiadny bestseller, skôr ju spomínam ako raritku. Topánka s dvojitým zapínaním: šnúrky doplnené poistným suchým zipsom. Zámerne úplne premokavá, podošva celkom tuhá, nie príliš zmäkčená, so zmesou Vibram Idrogrip. Topánka hlavne pre vyznávačov canyoningu prípadne pre vodákov holdujúcich divokej vode. Pretože aj tí potrebujú approach topánku na priblíženie sa k vodnému toku, často po kameňoch, balvanoch a pod.
TOPÁNKY na ĽAhkÚ turistiku, ALebo horolezecká obuv?
V článku spomínam aj topánky, ktoré sú tak trochu crossover, nie úplne jednoznačné nástupovky, skôr taká treková obuv. A popravde: väčšina ľudí siahne práve po nich, pretože túžia primárne po univerzálnosti alebo nechcú mať preplnený botník. Ale sú aj topánky idúce druhým smerom, sú už napríklad na pomedzí s topánkou na VHT. Ako také môžeme spomenúť napríklad Mammut Kento Tour alebo La Sportiva Trango Tech. Až pôjdete vyberať, hlavne poriadne vyskúšajte, vnímajte tuhosť podošvy a pohodlia, ktoré tá topánka má alebo nemá. Majte na pamäti, že použité podošvy sú robené s dôrazom na priľnavosť, nie na to, aby po 1000 kilometroch vyzerali nedotknuté.
Veľa šťastných kilometrov bez nehody praje Zelená vlna HUDY!