Čím a na čom variť? – II. Benzínové variče
Michal Sladký
9 minut čtení
Minule sme varili doslova na vetvách, prípadne na omamných výparoch chválne aj nechválne presláveného liehu. V tomto diele sa pozrieme – slovami básnika povedané – pod povrch zemský, aby sme poodkryli tajomstvo ropy, teda hlavne jej uhľovodíkov bez násobných väzieb – alkánov. Reč bude o benzíne a varičoch, pre ktoré je potravou a ktorých tempo ohrevu je vskutku vražedné. Kedy sa do benzínových varičov oplatí investovať? Na čo sú najvhodnejšie? Aké sú ich výhody a nevýhody? Dlho a starostlivo sme skúmali, aby sme vám priniesli tie najzasvätenejšie odpovede.
Benzíniaky, aj keď tak znie ich oficiálny slangový názov, nemusia spaľovať iba benzín, ale chutiť im môže aj petrolej a nafta. Vždy však záleží na konštrukcii konkrétneho variča. A určite berme do úvahy aj odporúčanie výrobcu. Obvykle nemožno v takých varičoch spaľovať lieh. Pokiaľ takú skutočnosť zistíte z príbalového letáku, verte výrobcovi a neskúšajte to! Alebo sa aspoň predtým poraďte so svojím ošetrujúcim lekárom. Rovnako ako plynový varič aj benzíniak sa skladá z horáka a palivovej nádržky. Tá môže byť s horákom napevno spojená, alebo môže fungovať ako palivová fľaša prepojená s horákom hadičkou.
Nádržka
Palivová fľaša na modernom variči funguje podobne ako plynová kartuša. Ide teda o tlakovú nádobu, v ktorej je samotné palivo a natlakovaný vzduch, ktorý palivo vytláča do variča. Tam palivo splyňuje a jeho výpary ochotne horia. Na rozdiel od plynovej kartuše, ktorá je natlakovaná už z výroby, musíme palivovú fľašu nahustiť sami pomocou špeciálnej pumpičky. Je to drina, ale zase sa v zime zahrejete dvakrát – raz pri pumpovaní, raz pri požívaní horúceho nápoja pripraveného pomocou variča.
![]() |
![]() |
![]() |
Benzínový varič má ako taký kráľ samozrejme svoje móresy, a tak ho treba po natlakovaní palivovej nádržky ešte predhriať. Tým sa vytvorí dostatočná teplota na splyňovanie paliva. Po zahriatí je už potom možné varič pustiť na plný výkon. Obvykle je nutné palivovú fľašu ešte trochu dopumpovávať aj v priebehu varenia, pretože tým, ako nám ubúda palivo, klesá tlak vo fľaši.
VARIČE S PEVNOU NÁDRŽKOU
Pre úplnosť uvádzame aj variče, kde je horák napevno nasadený na palivovú nádrž, aj keď ide o veľmi starú vývojovú vetvu, ktorú dnes evolúcia už viac-menej pochovala. Z nádržky vedie cez horák trubička, v ktorej vďaka hladným plameňom dochádza k splynovaniu paliva. Inak to funguje rovnako ako predchádzajúci typ. Teda natlakujete nádržku, predhrejete varič a idete - ehm, varíte.
BUDE SA HODIŤ: |
ČÍM A NA ČOM VARIŤ? VYBERÁME NAJLEPŠIE VARIČE – I. DREVOVÉ A LIEHOVÉ |
ZOZNÁMTE SA SO ŠPIČKOVÝMI VARIČMI SOTO |
TEST: MULTIPALIVOVÝ VARIČ SOTO STORMBREAKER – ZLOMÍ AJ BÚRKU?! |
VARIČE S ODPOJITEĽNOU NÁDRŽKOU
Na turistické či horolezecké použitie sa zdá byť oveľa lepším riešením varič s odpojiteľnou palivovou fľašou. Varič s nádržkou si dokážem lepšie predstaviť v kempe alebo pri podobných menej náročných príležitostiach. Je totiž menej skladný.

Varič s odpojiteľnou fľašou je navyše variabilnejší. Môžete mať viac fliaš o rôznych objemoch. Podľa dĺžky akcie si vezmete takú fľašu, ktorá vám vystačí na celú dobu. Možno sa vybaviť aj viacerými fľašami, kedy každá má svoju pumpu. V prípade, že vám dôjde palivo v jednej fľaši, bleskovo pripojíte druhú a varíte ďalej. Nemusíte v teréne nič dolievať. Môžete mať aj viac fliaš s rôznymi palivami atď. Také kombinačné možnosti využijete na dlhých akciách. A pri počte účastníkov väčším ako jeden je možné aj veľmi efektívne rozkladať hmotnosť medzi družinu dobrodruhov.
Prastará technika
Existujú aj staršie konštrukcie varičov, ktoré sa nemusia pumpovať. Tie však vykazujú nižší výkon. Fungujú na tom princípe, že horák je umiestnený priamo na palivovej nádrži. V palivovej nádrži je knôt, po ktorom palivo vzlína k horáku, kde sa musí splynovať. Rozhodujúcou operáciou je prvotné nahriatie variča, resp. krčku pod horákom. Postupne sa rozpáli celá konštrukcia variča, teda palivo sa odparuje rovno v nádržke. Čím viac sa vám podarí varič rozpáliť, tým lepšie varič následne funguje.
![]() |
![]() |
To samozrejme nemusí byť vôbec jednoduché pri studenom a veternom počasí, preto by som sa v zime na taký varič úplne nespoliehal. Tým nechcem povedať, že by nefungoval, ale je jednoducho lepšie niekoľkokrát zapumpovať a mať výsledok rýchly a istý. Ak by ste však chceli takýto varič v zime používať, bolo by vhodné mu zaistiť čo najlepšiu izoláciu, a to buď pomocou nejakého nehorľavého návleku, alebo vložením celého variča do vhodnej nádoby, prípadne varič vybaviť závetrím. Samozrejmosťou by mala byť aj izolačná podložka... Sami už asi tak nejako vnútorne cítite, že investícia do moderného zariadenia nie je vôbec od veci.
![]() |
![]() |
HOrÁK
Samotný varič, resp. horák benzínového variča sa obvykle vyrába z ocele, palivové fľaše sa robia väčšinou z hliníka. Každý benzínový varič má svoje špecifiká. Vrelo odporúčam sa s varičom zoznámiť v pokoji a s predstihom. Ideálne je štartovanie a ovládanie variča trénovať, pokiaľ možno v takých podmienkach, ktoré budú panovať na samotnej akcii. Ak chcete varič používať v zime, určite ho pred nácvikom nechajte vymrznúť vonku, a to vrátane nádrže s palivom. Rovnako tak nechajte ochladiť všetky propriety, ktoré s varičom používate. Možno tak zistíte, že zapaľovač, ktorý je plnený butánom, v zime nefunguje a je nutné ho pred použitím zahriať.

VÝHODY
Benzínový varič má obrovskú výhodu v tom, že ho možno prevádzkovať pri takmer akomkoľvek počasí a teplote a palivo je možné zohnať na celom svete. Výkonovo sú benzíniaky porovnateľné s varičmi na plyn. Pri plusových teplotách je spravidla rýchlejší propán-bután, pri mínusových teplotách sa obvykle poradie obracia. Ak sa vám podarí kartušu dostatočne ohriať, vysoký výkon plynového variča zostáva zachovaný aj v zime. Regulácia plameňa je u benzíniakov dobrá, ale zvyčajne nie taká jemná a fajnová ako u plynových varičov.
NEVÝHODY
Benzínový varič má aj nejaké tie nevýhody. Ako už bolo povedané, naštartovanie variča si treba nacvičiť. Dýza paliva sa rada upcháva v tú najmenej vhodnú chvíľu. Varič samozrejme nemožno vôbec odporučiť pre interiérové použitie. Ak opomenieme zdraviu škodlivé a traskavé výpary benzínu, pri nahrievaní variča z neho šľahajú plamene o sile vikingskej vatry, ktoré môžu niečo poškodiť či dokonca zapáliť.

Varič tiež pri nahrievaní obvykle nepríjemne dymí, záleží však na použitom palive. Palivo totiž pod tlakom horí modrým plameňom obdobne ako plyn, pri nahrievaní ale nehorí ideálne čisto. Každopádne je nutné varič nosiť v nejakom obale. Niektoré typy benzíniakov pri varení doslova revú ako štartujúce tryskové lietadlo. Lesní robotníci potom s hrôzou opúšťajú svoje mierumilovné harvestory, medvede sa prebúdzajú zo zimného spánku... Dajú sa dokúpiť rôzne stišovače, tlmiče hluku horáka, ktoré ale prestavujú záťaž navyše. Ich ponuka je veľmi obmedzená a obvykle znižujú výkon variča.
Ticho lieči
Na druhú stranu existujú aj variče pomerne tiché. Zvukové efekty variča ovplyvňuje predovšetkým typ rozptyľovača plameňa nad palivovou dýzou. Benzínový varič je pomerne komplikované zariadenie, teda je tu vyššie riziko zlyhania, navyše sa musíte potrénovať aj v jeho rozoberaní a čistení. V zimnom teréne to každopádne ide so stuhnutými prstami ťažšie. Nevýhodou je tiež vyššia hmotnosť celej zostavy oproti napríklad kompaktnému plynovému variču.
VSUVKA MALÉHO CHEMIKA
Základnou zložkou ropných palív sú alkány, teda uhľovodíky s jednoduchými väzbami medzi atómami uhlíka. Najjednoduchším alkánom je metán, ktorý tvorí hlavnú zložku zemného plynu, a potom to pokračuje cez etán, propán, bután, pentán ďalej a ďalej. Metán obsahuje jeden atóm uhlíka, etán dva, propán tri atď. Preto sa tiež alkány pre zjednodušenie označujú ako C1, C2, C3 a pod. Benzín sa môže skladať z C5 (pentán) až po C12 (dodekán). Petrolej tvorí C9 (nonán) až C16 (hexadekán). Motorová nafta sa skladá z C9 až C20. Okrem alkánov sú v týchto palivách obsiahnuté aj izoalkány, cykloalkány a množstvo ďalších uhľovodíkov. Nás ale budú zaujímať hlavne alkány.
Alkány
Pentán je prvý alkán, ktorý je pri izbovej teplote (20 °C) kvapalný. Čím ďalej sa v rade pohybujeme, tým je bod varu jednotlivých alkánov vyšší. Od C17 už sú alkány za izbovej teploty tuhé látky parafínovej štruktúry.

Benzín
Hoci sa zdá, že benzín je iba jeden, opak je pravdou. V priemyselnej praxi sa jednotlivé benzíny rozlišujú podľa destilačných bodov. Stretnete sa teda napr. s označením 60/80, 50/110, 80/110, 100/140, 90/150 alebo 50/160. Číslo pred lomítkom znamená začiatok destilácie, číslo za lomítkom koniec destilácie. Číslami sa rozumejú teploty v stupňoch Celzia. Pokiaľ si zistíte body varu jednotlivých alkánov, môžete odhadnúť, aké z nich sú v benzíne prítomné. Napr. v benzíne 60/80 by mal byť pentán (C5) a hexán (C6). V benzíne 80/110 je hexán (C6) a heptán (C7). Benzín 100/140 obsahuje heptán (C7) až nonán (C9). Benzíny obsahujúce iba alkány s nižším číslom (napr. C5 a C6) sú ľahšie, prchavejšie, prudšie horia a pri nahrievaní variča takmer nedymia.
Pokiaľ benzín obsahuje iba alkány s vyšším číslom, svojimi vlastnosťami sa začína približovať k petroleju. Taký benzín sa o niečo menej vyparuje, pokojnejšie horí a pri nahrievaní variča viac dymí. Na laboratórne či lekárske účely sa potom vyrábajú aj jednotlivé alkány (napr. samotný hexán), z ktorých sa benzín skladá, a to vo veľmi čistej forme.
Pokiaľ chcete kúriť benzínom, kúpte si špeciálny benzín do varičov alebo dobre dostupný technický benzín. Napr. Primus Powerfuel obsahuje 39 % C5, 22 % C7 a 39 % zmes označovanú anglicky ako light naphtha (C5 a C6). Naphtha je anglický termín pre surový resp. technický benzín, ktorý sa skladá z C5 až C12. Naphtha sa potom môže rozlišovať na light, ktorá sa skladá iba z C5 a C6, a heavy, ktorá obsahuje alkány od C7 do C12.

Petrol alebo gasoline, resp. gas je potom označenie pre benzín automobilový. Bežne dostupný technický benzín je síce označený nápisom, že nie je vhodný do varičov, jeho hlavnou zložkou je ale zmes C6 a C7, ktorá vo varičoch horí výborne (veľakrát som sám overil). V lekárni dostanete lekársky benzín skladajúci sa z C6 a jeho izomérov. Je síce drahý, ale krásne vonia (teda aspoň pokiaľ máte srdce technika či pyromana) a horí priam fantasticky. Niekedy je ako lekársky benzín označovaná zmes C5 a C6. Podstatou všetkých týchto palív je to, že sú čisto rafinované, tj. obsahujú málo ďalších, nežiaducich látok. Je však nutné brať do úvahy rozdiel v čistote benzínu na laboratórne a na technické účely. Určite dobrým kompromisom medzi čistotou benzínu a jeho cenou je špeciálny benzín do varičov (angl. tiež white gas).
Varovanie
Na varenie nepoužívajte benzínový čistič ani automobilový benzín, ktoré obsahujú škodlivé látky ako toluén a benzén (obvykle skryté pod pojmom aromáty či arény). Preštudujte obal výrobku alebo bezpečnostný list (je obvykle na stiahnutie na internete) a pokiaľ je obsah aromátov vyšší ako 2 %, rozhodne nepoužívajte na varenie! Automobilový benzín vždy obsahuje veľké množstvo aromátov. Je síce najlacnejší, ale myslím si, že vo variči nespotrebujeme toľko paliva, aby sme sa rozhodovali podľa ceny, a nie podľa kvality/vhodnosti konkrétnej pohonnej hmoty.
Ak silou mocou chcete páliť motorový benzín, používajte ten, ktorý má najnižšie oktánové číslo, pretože ten obsahuje najmenej škodlivých aditív, resp. aromatov. Okrem iného platí často aj nepriama úmera: čím vyššie oktánové číslo, tým horšie horenie vo varičoch. Rozhodne neplatí úvaha, že čo je dobré pre auto, je dobré aj pre varič. Aditíva v automobilovom benzíne slúžia okrem iného ako spomaľovače horenia. Varič oproti motoru nie je na režim pomalého spaľovania nastavený. Preto pri varení na motorovom benzíne – okrem toho, že dýchate toxické látky – vzniká viac sadzí ako pri benzíne technickom či špeciálnom.

ĎALŠIE VAROVANIE
Benzín sa používa ako odmasťovač. Teda pokiaľ si ho vylejete na ruku, nie je to k pokožke úplne priateľské, navyše v zime kvôli rýchlemu odparovaniu hrozí riziko omrzlín. Benzín sa tiež s ohľadom na kratšie molekuly rýchlejšie vstrebáva cez pokožku a samozrejme jeho výpary taktiež dýchate. To tiež nepatrí medzi tie úplne najzdravšie kratochvíle.
FILIPIKA ZA PETROLEJ
O petroleji sa často hovorí, že je to špinavé palivo. Ja by som sa chcel petroleja trochu zastať. Ak chcete používať petrolej, kúpte si ten, ktorý je určený na svietenie v petrolejových lampách. Je bežne k dostaniu v drogérii alebo v hobbymarketoch. Bežne dostupný petrolej na svietenie obsahuje alkány C11 až C14. Je úplne číry a neprítomnosť C15 a C16 znamená, že nebude pri varení dymiť. Počas nahrievania variča síce určitý dym vydáva, ale to benzín obvykle tiež.
V zahriatom variči už petrolej horí čisto a nezanecháva na ešuse sadze. Je zbytočné používať lampové oleje, pretože je to prakticky to isté, len obvykle drahšie. Letecký petrolej alebo Jet A-1 (príp. Jet B do nižších teplôt) používaný v turbínových motoroch, je normálny petrolej obsahujúci C9 až C16. Ale ako vieme, čím ťažšie alkány sú v palive prítomné, tým viac to pri spaľovaní dymí a aj dýza variča z nich nebude úplne nadšená a bude sa viac zanášať.
KEROZÍN JE Skôr NA LIETANIE
Na varenie teda nemá zmysel letecký petrolej používať, pretože vždy môžete použiť petrolej na svietenie, ktorý má lepšie zloženie. Existuje ešte zmes označovaná ako n-alkány C10 až C13, čo je niečo na pomedzí benzínu a petroleja, resp. veľmi ľahký petrolej. Jedná sa o úplne číru a zápachu jednoduchú kvapalinu, ktorá pripomína rozpustený vosk. Používa sa väčšinou ako báza do náterových hmôt a aditív do automobilových palív. Maloobchodne sa takmer nedá kúpiť, uvádzam ju teda najmä pre úplnosť. Pri spaľovaní sa chová podobne ako petrolej na svietenie.

Petrolej na rozdiel od benzínu horí pokojnejšie a dlhšie. Je to taká chemická obdoba jednej nemenovanej politickej strany – "klidná síla". Petrolej je mierne mastný, teda je k tesneniam variča a pokožke rúk priateľskejší. Vďaka pomalšiemu vyparovaniu sa ho tiež tak nenadýchate. Ďalej netvorí výbušnú zmes so vzduchom a nekladie také nároky na skladovanie. Na niektorých varičoch je možné s petrolejom dosiahnuť kratšie časy varenia ako pri benzíne. A konečne je možné petrolej používať aj v mnoho iných zariadení, ako sú petrolejové lampy alebo kachle. Na druhú stranu sa petrolej zapaľuje horšie ako benzín, a to hlavne pri nižších teplotách. Ak chcete nahrievať varič petrolejom, dajte pozor, pretože jeho plamene mávajú dlhé prsty.
MOTOROVÁ NAFTA
Motorová nafta je zo všetkých kvapalných outdoorových palív najťažšia a najmastnejšia. Takže najhoršie. Vareniu sa na nej, pokiaľ je to možné, vyhnite. „Čistá“ nafta neexistuje, pretože nafta je vlastne petrolej (C9 až C16) s prísadou ťažších alkánov (C17 až C20), ktorým sa v petrochemickom priemysle hovorí „plynový olej“. Čokoľvek v praxi dostanete, je aditivovaná motorová nafta, teda opäť spaľujete a čucháte niečo, čo nechcete. Použitie nafty v zime je rovnako problematické ako v aute, pretože parafínuje. Východiskom by bola kúpa zimnej či arktickej nafty, ale je to zbytočné. Vo variči, kde môžete spaľovať naftu, totiž vždy môžete použiť petrolej, ktorý netrpí naftovými neduhmi. Aj keby ste boli na nie príliš civilizovanom mieste a predávali tam len palivá do auta, budú zrejme ponúkať aj benzín. Teda by som volil radšej ten.
Pri varení na nafte vrelo radím nahrievať varič čímkoľvek iným, pretože nafta sa veľmi zle zapaľuje, dymí a páchne. Na nafte som varil len zo študijných dôvodov a k svojmu údivu som po dovarení zistil, že spodok ešusu je pokrytý nespálenou vrstvou paliva. Proste dno ešusu, ktoré stálo v plameni, bolo pokryté vrstvou mastnoty. Vzhľadom na to, že nafta (resp. jej ťažšie zložky) sa neodparuje, bolo nutné ešus dekontaminovať.
dýzy
Úplne kruciálnou súčasťou každého benzínového variča, ktorá predurčuje jemu chutiace palivá, čistotu horenia a výkon, je – čuduj sa svete – maličká dierka, a to dýza. Dá sa s pomerne značným úspechom tvrdiť, že podstatná časť varičov je dnes konštruovaná ako multifuel, viacpalivové zariadenie. V praxi to znamená buď to, že máte sadu výmenných dýz a pre každé palivo by ste mali použiť tú správnu, alebo že máte jednu pevnú univerzálnu dýzu.
dýzová mnemotechnická pomôcka
Výmenné dýzy sa líšia svojim priemerom. Pre plynné palivá sa používa dýza s najväčším, pre benzín so stredným a pre petrolej či naftu s najmenším priemerom. Napr. Primus udáva priemery 0,45 mm, 0,37 mm a 0,28 mm prípadne 0,37 mm, 0,32 mm a 0,25 mm. Pokiaľ by ste v teréne nevedeli, akú dýzu nasadiť, je možné použiť jednoduchú pomôcku: Aby plameň pri rôznych palivách horel stále rovnako, je nutné dýzou prepchať rovnaké množstvo molekúl. Propán-bután má najmenšiu hustotu, molekuly sú ďalej od seba, je teda nutné použiť väčší otvor, aby za určitú časovú jednotku prešlo dané množstvo paliva. Naopak petrolej (resp. nafta) je najhustejší, postačí teda priemer menší.
Pokiaľ má varič dýzu len jednu, je zrejme optimalizovaná na niektoré palivo. V tom prípade je vhodné vyskúšať rôzne palivá a zistiť, čo variču chutí najviac. V praxi to zistíte tak, že si zmeriate, aké palivo vám uvarí vodu za najkratšiu dobu. Prípadne môžete naopak zistiť, že niektoré palivo v konkrétnom variči nehorí veľmi dobre alebo sa dokonca nedá zapáliť.

Ideálne je vyskúšať činnosť variča za rôznych teplôt a poveternostných podmienok. Pokiaľ varič dokáže spaľovať propán-bután a benzín, dýza zrejme bude optimalizovaná na ľahký benzín. Ak je varič určený iba pre kvapalné palivá, môže byť najvýhodnejšie vo variči spaľovať ťažký benzín alebo ľahký petrolej. Trúfam si tvrdiť, že dýza variča nikdy nebude špecializovaná na naftu, tá sa vždy berie ako krajná možnosť. V to teda po svojich skúsenostiach aspoň pevne dúfam.
Jedna dýza vládne všetkým?
Ak varíte s varičom, ktorý nemá výmennú dýzu, sú určité rozdiely pri varení na benzíne a na petroleji. Petroleju spravidla postačí menšie otvorenie regulácie plameňa (zhruba na polovicu maxima). Pri maximálnom otvorení sa petrolej nestačí dokonale spaľovať a horí žltým plameňom. Ten má nižšiu teplotu a čadí, navyše paliva spotrebujete zbytočne veľa. Aj keď petrolej horí správne, môže byť plameň dole modrý a hore žltý. To nie je potrebné riešiť, pretože keď postavíte ešus na varič, plamene budú už iba modré.
NA ČOM VARIŤ V ARKTICKÝCH ZIMÁCH?
Ak chcete používať benzínový varič v treskúcej zime, plňte ho radšej ľahším benzínom, aby ste zachovali odpar paliva a tým ľahké zapálenie a stabilné horenie. V lete zase môžete používať ťažší benzín či dokonca petrolej, aby sa vám palivo príliš nevyparovalo pri skladovaní a manipulácii s ním. Samozrejme vždy záleží na tom, čo váš varič vie spaľovať.

Zimná finta
Pokiaľ vám nevadí so sebou ťahať fľaštičku navyše, môžete aj v zime na varenie používať petrolej a iba na zahriatie variča použiť benzín, prípadne lieh. Ľahký lekársky benzín aj v treskúcej zime a vetre chytí spoľahlivo a horí veľmi čisto. Lieh sa v chlade horšie zapaľuje, ale zase oproti benzínu menej čadí. Pokiaľ sa chystáte na riadnu expedíciu, radšej všetko vopred vyskúšajte a dôkladne nacvičte!
V STANe NIKDY!
Nemusím snáď podotýkať, že nahrievanie variča a varenie v stane je vždy na vlastné riziko. Nejedná sa iba o nebezpečenstvo podpálenia stanu, ale tiež o prítomnosť oxidu uhličitého alebo oxidu uhoľnatého ako produktov spaľovania. Je nutné mať na pamäti, že obe látky sú ťažšie ako vzduch a držia sa pri zemi, a hlavne nie sú akokoľvek cítiť!
ako sa SKLADUJE BENZÍN
Skladovateľnosť kvapalných ropných palív je relatívne dobrá. Benzín sa vyparuje rýchlejšie ako petrolej a nafta, preto je nutné viac dbať na tesnosť nádoby. Ideálne je mať skladovacie nádoby naplnené až po okraj, aby sa do paliva nedostával kyslík a vzdušná vlhkosť spôsobujúca degradáciu paliva. Ťažšie uhľovodíky (= tie s vyšším číslom) majú všeobecne dlhšiu skladovateľnosť. Petrolej môže pri správnom skladovaní pretrvať dlhé roky. Pokiaľ prelievate ľahký benzín zo skladovacej nádoby do palivovej fľaše, je dobrým nápadom obe nádoby vopred ochladiť. V zime ich dajte na chvíľu von, v lete do chladnej miestnosti. Inak sa vám bude odparovať pentán (C5) a teda vám bude ubúdať jeho podiel v palive.
SLOVO DO BITKY NA ZÁVER
Aj na poli najrôznejších varičov je dnes z čoho vyberať. Pokiaľ by ste si mali zvoliť iba jeden jediný varič do všetkých mysliteľných podmienok, rozhodne neurobíte chybu, keď si zaobstaráte práve varič benzínový. Ja ich mám pre istotu šesť.
Michal Sladký
Síce sa živí "humanitnou pavedou," ale nič technické mu nie je cudzie. Nadšene rozoberá veci, aby zistil, či po opätovnom zložení stále fungujú. A pokiaľ v tých veciach možno aj niečo páliť, jeho srdce pyromana plesá. Inak páli aspoň sám seba, lebo je nadšeným pestovateľom a konzumentom chilli papričiek. Rád sa váľa v lese a je spokojný, pokiaľ zostáva nikým nevidený a nespozorovaný.
Použité vybavenie
Windscreen and Heat Reflector
Primus
Závetrie, ktoré poskytuje viac tepla pri varení jedla.
MultiFuel III
Primus
Robustný varič určený na plynné a kvapalné palivá, ktorý funguje na plyn, benzín, naftu, petrolej a dokonca aj na letecké palivo.
Fuel Bottle 1000 ml
Soto
Palivová fľaša k varičom od firmy SOTO.
PowerFuel 1 l
Primus
Palivo Primus pre variče na tekuté palivá.
Smart Pump Unit
Soto
Palivové čerpadlo pro vařiče Soto Muka. Jeho použití umožňuje vysokotlaké rozprašování paliva a tím efektivnější a rychlejší vaření. Zabraňuje také vzniku sazí a vařič tak není nutné složitě čistit.